Friday 3 June 2011

MEMBONGKAR KESESATAN PENYELEWENGAN SYIAH

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ


السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله
وبعد


MEMBONGKAR KESESATAN PENYELEWENGAN  SYIAH

1. PENYELEWENGAN FAHAMAN SYIAH 

Ajaran dan fahaman Syiah adalah bercanggah dan menyeleweng dari ajaran Islam
dan menjadi ancaman kepada perpaduan ummah, keutuhan agama, perpaduan
bangsa dan keamanan dunia KeIslaman.
Fahaman dan ajaran ini perlu disekat keseluruhannya dari berkembang di setia penjuru dunia berdasarkan beberapa percanggahan yang terdapat di dalam fahaman tersebut sama ada dari sudut aqidah, syariah dan pelbagai penyelewengan umum yang lain.

1.2.1 PENYELEWENGAN DARI SUDUT AQIDAH.

i. Khalifah Diwasiatkan Secara Nas
Syiah mempercayai imam-imam telah ditentukan oleh Allah melalui lisan Rasul-Nya secara nas. Ini dinyatakan dalam Kitab Aqaid al-Imamiah oleh ulama Syiah iaitu Syeikh Muhammad Redha al-Muzaffar, hal. 78:

Terjemahannya: 

Aqidah Kami Tentang Imam Itu Telah TSabit Secara Nas.
Kami (Syiah) beriktikad bahawa imam-imam seperti nabi tidak berlaku melainkan
dengan nas daripada Allah Subhnahauwata’ala  atau lisan Rasul atau lisan imam yang dilantik secara nas apabila ia hendak menentukan imam selepasnya. Hukum Imamah sama seperti nabi, tidak ada perbezaan. Orang ramai tidak boleh membuat hukum lain terhadap orang yang telah ditentukan oleh Allah, sebagaimana mereka tidak mempunyai hak penentuan, pencalonan dan pemilihan kerana orang yang telah dilantik, telah mempunyai persediaan yang cukup untuk menanggung bebanan .Imam dan memimpin masyarakat yang sudah pasti tidak boleh diketahui, kecuali dengan ketentuan Allah dan tidak boleh ditentukan, melainkan dengan ketentuan Allah. Kami mempercayai bahawa Nabi subhanahuwata’ala pernah menentukan khalifahnya dan imam di muka bumi ini selepasnya. Lalu baginda menentukan sepupunya Ali bin Abu Talib sebagai Amirul Mukmin pemegang amanah terhadap wahyu dan imam kepada semua makhluk di beberapa tempat. Baginda telah melantiknya dan mengambil baiah kepadanya untuk memerintah orang-orang Islam pada hari Ghadir, Ialu baginda bersabda: " Ketahuilah bahawa sesiapa yang aku telah menjadikannya ketua maka Alilah yang menjadi ketuanya.
Wahai Tuhan, lantiklah orang yang menjadikan Ali sebagai pemimpin dan musuhilah orang yang memusuhinya dan tolonglah orang yang menolongnya dan hinalah orang yang
menghinanya. Berilah kebenaran kepada Ali di mana ia berada".

Syiah mempercayai wasi Rasulullah shalallahua’laihiwasalam  ialah Saidina Ali. Kemudian Saidina Ali mewasiatkannya pula kepada anaknya Hasan dan Hasan mewasiatkannya pula kepada Hussain sehinggalah kepada Imam Dua Belas AI-Mahdi AI-Muntazar. La merupakan sunnah Allah kepada semua Nabi-nabi bermula daripada Nabi Adam sehinggalah kepada Nabi yang terakhir. Perkara ini disebutkan dalam Kitab Aslu Al- Syiah Wa Usuluha oleh Muhammad bin Husain Ali Kasyif al-Ghita', hal. 136:

Terjemahannya: 

“Maka kita hendaklah kembali kepada menyempurnakan hadith yang dipegang oleh Syiah Imamiah. Maka kami berkata, sesungguhnya Syiah Imamiah mempercayai bahawa Allah subhanahuwata’ala  tidak mengosongkan dunia daripada hamba yang dapat berhujah daripada kalangan nabi atau orang yang memegang wasiat yang nyata masyhur atau yang hilang tersembunyi. Nabi shalallahua’laihiwasalam telah menentukan dan mewasiatkan kepada anak Saidina Ali iaitu Hasan dan Saidina Hasan mewasiatkannya pula kepada saudaranya Husain dan demikianlah kepada Imam Dua Belas iaitu Mahdi al-Muntazar. Ini merupakan sunnah Allah kepada semua nabi- nabi daripada Adam sehinggalah nabi yang terakhir.”

ULASAN 

Tidak terdapat nas dari al-Quran atau Hadith-hadith sahih yang jelas maksudnya bahawa Saidina Ali itu ditentukan sebagai khalifah selepas wafat Rasulullah shalallahua’laihiwasalam Oleh kerana itu, para sahabat telah bersetuju melantik Saidina Abu Bakar sebagai khalifah yang pertama sebaik sahaja wafat Rasulullah shalallahua’laihiwasalam dan Saidina Ali pun sendiri telah bermubaya'ah dengan Saidina Abu Bakar.

ii. Imam adalah maksum 

Syiah meyakini bahawa Imam-imam adalah maksum iaitu terpelihara daripada dosa kecil dan besar dari peringkat kanak-kanak sehinggalah meninggal dunia.
Kedudukan mereka sama seperti Nabi-nabi. Pada iktikad mereka, Imam-imam tidak melakukan kesalahan dan tidak lupa. Imam adalah pemelihara syariat dan
melaksanakan hukum-hukum. Perkara ini dijelaskan oleh Syeikh Mufid, salah
seorang tokoh besar Syiah di dalam kitab Awail al-Maqalat yang dipetik oleh
Muhamad Jawad Mughniah di dalam kitab al-Syiah Fi al-Mizan hal. 38.

Terjemahannya:
Ismah ialah suatu kekuatan yang menghalang tuannya daripada melakukan maksiat dan kesalahan, di mana ia tidak boleh meninggalkan yang wajib dan tidak boleh melakukan yang haram sekalipun ia mampu untuk berbuat demikian, jika tidak bersifat demikian nescaya ia tidak berhak mendapatpujian dan balasan. Dengan lain perkataan, yang dimaksudkan dengan maksum itu ialah mencapai had ketaqwaan yang tidak boleh dicapai oleh syahwat dan nafsu dan telah mencapai ilmu syariat dan hukum-hukumn a dan sampai ke martabat yang tidak mela'Kukan kesalahan sama sekali. Syiah Imamiah mensyaratkan dengan makna tersebut
kepada imam-imam secara seinpurna sebagaimana disyaratkan kepada wali. Syeikh Mufid berkata di dalam kitab Awail al-Maqalat babperbincangan mengenai Imam- imam itu maksum. Imam-imam yang memiliki sifat-sifat maksum itu adalah sama dengan makam nabi dalam melaksanakan hukum-hukum dan menegakkan hudud dan memelihara syariat dan mendidik masyarakat. Mereka itu maksum sepertimana nabi yang bersifat maksum yang tidak harus melakukan dosa besar dan kecil dan tidak harus bagi mereka bersifat lupa terhadap sesuatu berhubung dengan agama bahkan mereka tidak lupa sesuatu tentang hukum. Sifat ini wujud kepada keseluruhan mazhab Syiah Imamiah, kecuali sedikit sahaja yang bersifat ganjil daripada mereka.
[Hal ini juga dinyatakan dalam Kitab Aqaid al-Imamiah oleh Syeikh Muhammad
Redha al-Muzaffar, hal. 72:
Terjemahannya:
Akidah Kami Tentang Imam itu Maksum Kami mempercayai bahawa imam-imam itu seperti nabi-nabi, ia wajib maksum dan terpelihara daripada sifat-sifat yang buruk dan keji yang nyata dan yang  tersembunyi, semenjak daripada kecil sehinggalah mati, sengaja atau lupa  sebagaimana merekajuga terpelihara daripada sifat lupa, tersalah dan lain-lain. Kerana imam-imam itu merupakan pemelihara syariat dan orang-orang yang menegakkan hukum syariat. Keadaan mereka seperti nabi. Bukti yang mendorong kami berpegang bahawa Imam itu maksum ialah dalil yang mengatakan nabi-nabi itu maksum. Tidak ada perbezaan (di antara nabi dan imam).

ULASAN 

Jelas terdapat dalam al-Quran dan Hadith-hadith sohih menyatakan bahawa yang
maksum hanyalah para rasul dan anbia' sahaja. Oleh itu dalam hal-hal yang
berkaitan dengan akidah, memerlukan kepada dalil-dalil yang qat'ie. Ini dijelaskan
oleh ayat-ayat al-Quran seperti berikut yang bermaksud:

"Dan ia tidak memperkatakan (sesuatu yang berhubung dengan ugama Islam)
menurut kemahuan dan pendapatnya sendiri. Segala yang diperkatakan itu (sama
ada al-Quran dan Hadith) tidak lain hanyalah wahyu yang diwahyukan kepadanya. "
(An-Najm ayat 3 - 4) 

"Demi sesungguhnya adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang
baik iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredaan) Allah dan (balasan
baik) hati akhirat, serta ia pula menyebut dan mengingati Allah banyak-banyak
(dalam masa susah dan senang)" (AI-Ahzaab ayat 21) 


"la memasamkan muka dan berpaling, kerana ia di datangi orang buta. Dan apa
jalannya engkau dapat mengetahui (tujuannya, wahai Muhammad). Barangkali ia
mahu membersihkan hatinya (dengan pelajaran Ugama yang didapatinya
daripadamu). Ataupun ia mahu mendapat peringatan, supaya peringatan itu
memberi manfa'at kepadanya."
 (Surah Abasa ayat 1-4)

iii. Ilmu Allah Berubah-ubah Mengikut Sesuatu Peristiwa Yang Berlaku Kepada
Manusia (al-Bada') 

Dari segi bahasa al-Bada' bermaksud lahir sesudah tersembunyi. Menurut akidah
Syiah, al-Bada' ialah Allah mengetahui sesuatu perkara setelah berlaku peristiwa
berkenaan yang sebelum itu dianggap tersembunyi daripada-Nya. Perkara ini j elas
menganggap Allah itu j ahil atau tidak mempunyai ilmu yang meliputi. Ini amat jelas
seperti yang disebutkan oleh al-Tabatabai dalam kitab al-Usul Min al-Kafi oleh al-
Kulaini Juzu' 1 hal 146.

Terjemahannya: 

"AI-Bada" ialah zahir perbuatan yang tersembunyi disebabkan ternyata tersembunyi
ilmu kerana adanya maslahah. Kemudian diluaskan penggunaannya, maka kami
maksudkan dengan al-Bada' itu ialah lahirnya setiap perbuatan yang sebelumnya
itu adalah tersembunyi (daripada Allah Subhanahuwata’ala)".
Mengikut akidah Syiah, ilmu Tuhan itu akan berubah dan bersesuaian dengan
fenomena baru. Tuhan akan berubah kehendak-Nya terhadap sesuatu perkara
sesuai dengan keadaan yang berlaku. Hal ini dijelaskan dalam Kitab al-Usul Min al-
Kafi, oleh al-Kulaini, Juzu' 1, hal. 146:

Terjemahannya;

Bab al-Bada'
Muhammad bin Yahya daripada Ahmad bin Muhamad bin Isa, daripada al-Hajjal
daripada Abu Ishak Tha'labah daripada Zararah bin Ayun daripada salah seorang
daripada keduanya a.s. katanya, "Tidak ada ibadat yang paling utama seperti al-
Bada'. Di dalam riwayat daripada Ibn Abu Umair daripada Hisham bin Salim
daripada Abdullah a.s., "Tidak ada perkara yang paling agung di sisi Allah seperti al- Bada'.
Ali bin Ibrahim daripada bapanya daripada Ibnu Abu Umar daripada Hisham bin
Salim dan Hafs bin al-Bukhturi dan selain dadpada keduanya daripada Abu
Abdullah a.s. katanya mengenai ayat ini maksudnya; "Allah menghapuskan apa
yang ia kehendaki dan menetapkan apa yang Ia kehendaki".
Sebagai contoh kepada pengertian al-Bada', An-Naubakhti menyebut bahawa Ja'far
bin Muhammad Al-Baqir telah menentukan anaknya Ismail sebagai imam secara
nas semasa hidupnya lagi. Tetapi ternyata kemudiannya Ismail meninggal dunia,
sedangkan bapanya Ja'far bin Muhammad al-Baqir masih hidup, katanya:

Terjemahannya: 

"An-Naubakti menyebut bahawa Jafar bin Muhammad al-Baqir telah menentukan
anaknya Ismail sebagai imam semasa beliau masih hidup. Tiba-tiba Ismail mati
Iebih dahulu daripadanya, maka Jafar berkata, "Tidak ternyata kepada Allah
mengenai sesuatu perkara sebagaimana tersembunyi kepada-Nya
mengenaiperistiwa anakku Ismail".
(Kenyataan ini dipetik daripada kitab Fatawa Min Aqaid al-Syiah oleh Muhamad
Umar Ba Abdillah hal. 15)

ULASAN 

Pendapat yang mengatakan ilmu Allah berubah-ubah mengikut peristiwa yang
berlaku kepada manusia adalah bertentangan dengan al-Quran al-Karim yang
menyebut bahawa Allah mengetahui secara terperinci dan menyeluruh sepertimana
yang dijelaskan oleh ayat-ayat berikut yang bermaksud:
"Allah mengetahui pengkhianatan (keserongan dan ketiadaan jujur) pandangan
mata seseorang. Serta mengetahui akan apa yang tersembunyi di dalam hati."
(Surah al-Mukmin ayat 19)

Sesungguhnya Allah tidak tersembunyi kepada-Nya sesuatupun yang ada di bumi
dan juga yang ada di langit".
(Surah A-li Imran ayat 3) 

"Dan pada sisi Allah jualah anak kunci perbendaharaan segala yang ghaib, tiada sesiapa yang mengetahuinya melainkan Dialah sahaja dan Ia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut dan tidak gugur sehelai daunpun melainkan In mengetahuinya dan tidak gugur sebutir bijipun dalam kegelapan bumi dan tidak gugur yang basah dan yang kering melainkan (semuanya) ada tertulis di dalam kitab (Lauh Mahfuz) yang terang nyata." (Surah al-An'am ayat 59) 

"Demi TuhanKu yang mengetahui segala perkara yang ghaib, hari kiamat itu
sesungguhnya akan datang kepada kamu. Tidak tersembunyi dari pengetahuan-Nya barang seberat debu yang ada di langit atau di bumi dan tidak ada yang lebih kecil day! itu atau yang lebih besar melainkan semuanya tertulis di dalam kitab yang terang nyata. "(Surah Saba'ayat 3)

"Allah yang menjadi tumpuan sekalian makhluk untuk memohon sebarang hajat"
(Surah al-Ikhlas ayat 2)

iv. Kemunculan Semula Imam Mahdi Dan Kumpulan Orang Yang Telah Mati Untuk  Memberi Keadilan (ar-Raj'ah) 

Mengikut akidah Syiah bahawa golongan Syiah dikehendaki mempercayai bahawa
Allah Subhanahuwata’la  akan menghidupkan semula orang-orang yang telah mati ke dunia ini
Sehinggalah apabila ada berlakunya dakwaan seperti itu, maka Syiah menganggap perkara itu dustadengan sebab nas dengan sebab nas yang terdapat di akhir surat yang datang daripada imam Mahdi itu. Ini adalah ringkasan akidah Syiah Imamiah berhubung dengan Imam Mahdi al-Muntazar.

ULASAN 

Pada dasarnya Ahli Sunnah Wal Jamaah tidak menolak kemunculan Imam Mahdi,
tetapi ia bukanlah Muhammad bin Hassan al-Askari sebagaimana yang didakwa
oleh golongan Syiah itu. malah apa yang jelas melalui hadith nabi shalallahua’laihiwasalam ialah Imam Mahdi dalah daripada keturunan Rasulullah. Ini berdasarkan hadith nabi shalallahua’laihiwasalam yang bermaksud:

"Daripada Ummu Salamah r.a. katanya, Rasulullah shalallahua’laihiwasalam bersabda: Imam Mahdi  daripada keturunanku daripada anak Fatimah" (Riwayat Abu Daud, Ibn Majah dan al-Hakim)

Sabda baginda lagi yang bermaksud,

"Daripada Abu Said r.a. katanya, Rasulullah bersabda: Imam Mahdi dari keturunanku, luas dahinya, tinggi hidungnya. Ia memerintah bumi dengan penuh  keadilan. Ia memerintah selama 7 tahun".  (Riwayat Abu Daud dan al-Hakim) 

"Daripada Abdullah bin Mas'ud, daripada Nabi shalallahua’laihiwasalam sabdanya: Allah akan mengutus seorang lelaki daripada keturunanku di dunia ini atau daripada Ahli Baitku yang namanya seperti namaku dan nama bapanya seperti nama bapaku. Ia akan memerintah di dunia ini dengan penuh keadilan sebagaimana sebelum ini dipenuhi kezaliman. (Riwayat al-Tirmizi)

Sabda Nabi shalallahua’laihiwasalam yang bermaksud:
"Mahdi itu dari keturunanku, dahinya luas, hidungnya mancung, ia akan memenuhi bumi dengan kejujuran dan keadilan sebagaimana bumi sebelum itu penuh dengan kezaliman dan kecurangan. Ia memerintah bumi selama tujuh tahun."  (Riwayat Abu Daud dan al-Hakim) 

Kepercayaan kepada Imam Mahadi tidak termasuk dalam asas rukun iman,
sedangkan dalam akidah Syiah ianya merupakan asas utama rukun iman mereka.
Dengan ini bererti orang yang mengingkari Imam Mahdi tidak dianggap kafir, tetapi dalam fahaman Syiah adalah sebaliknya. Jelas daripada hadith di atas, bahawa Imam Mahdi akan memerintah bumi dengan penuh keadilan dan kejujuran dan bukannya dengan dendam menghukum orang-orang yang melakukan kesalahan sebagaimana yang didakwa oleh golongan Syiah itu.

vii. Penyanjungan yang keterlaluan kepada Saidina Ali
Syiah menyanjung Saidina Ali berlebih-lebihan sehingga ia disamatarafkan dengan
Rasulullah. Bahkan dalam beberapa hal Saidina Ali dianggap lebih tinggi lagi.
Perkara ini dinyatakan dalam kitab al-Usul Min Kafi oleh al-Kulaini, jld. 1 hal.197:

Terjemahannya; 

Saidina Ali ra. telah berkata: "Akulah pembahagi ahli syurga dan neraka bagi pihak
Allah, akulah pembeza yang Maha Besar dan akulah Pemegang Tongkat Nabi Musa dan Pemegang seterika (dapat membezakan di antara orang mukmin dan munafik, seolah-olah ia boleh menyelar dahi orang yang munaftk). Sesungguhnya para malaikat dan jibril telah memberi pengakuan terhadapku sebagaimana mereka
telah memberi pengakuan te.rhadap Nabi Muhammad s.a.w. senditi, dan
sesungguhnya Allah telah mempertanggung-jawabkan ke atasku sama sepertimana
yang telah dipertanggungiawabkan ke atas Nabi Muhammad untuk mendidik umat
manusia. Nabi Muhammad dipanggil, diberi pakaian dan disuruh bercakap. Lalu ia
pun menyeru, memakai pakaian dan bercakap. Dan sesungguhnya aku dibeilkan
beberapa sifatyang tidak diberikannya kepdda seseorang sebelumku. Aku
mengetahui kematian dan bala, keturunan dan percakapan yang tidak boleh dipertikaikan lagi. Tidak luput kepadaku apa yang telah Ialu. Tidak hilang
daripadaku apa yang ghaib, aku diberi khabar gembira dengan izin Allah dan aku
melaksanakan daripada Allah. Kesemuanya itu diberi kedudukan yang tinggi
kepadaku dengan izin Allah.

ULASAN 

Tidak terdapat di dalam al-Quran atau Hadith sohih yang menyatakan Saidina Ali mempunyai martabat seperti Rasulullah apatah lagi lebih daripadanya. Dengan kepercayaan yang keterlaluan terhadap Saidina Ali ini adalah amat menyeleweng dan satu khurafat yang sangat nyata.
Nama Saidina Ali tidak terdapat di dalam al-Quran, kerana beliau bukan seorang
nabi atau seorang Rasul, tetapi hanya sebagai sahabat dan menantu Rasulullah
s.a.w. yang dijamin masuk syurga. Namun Nabi Muhammmad shalallahua’laihiwasalam sendiri tidak disanjung-sanjung dan dipuja-puja oleh para sahabat secara berlebih-lebihan
sehingga melampaui batas. Ini bertepatan dengan hadith:

Al-Zuhri berkata; Urwah bin al-Zubair memberitahuku datipada al-Miswar bin
Makhramah bin Urwah berkata " Wahai kaum, demi Allah sesungguhnya aku
diutuskan kepada raja-raja dan aku sendiri diutuskan kepada raja Kaisar Kisra dan
raja Najasyi, demi Allah jika engkau lihat, seseorang raja sahaja yang disanjung oleh rakyatnya, tetapi para sahabat Nabi Muhammad shalallahua’laihiwasalam. tdak menyanjung Nabi
Muhammad s.a.w." (RiwayatAhmad) 

viii. Mengkafirkan Para Sahabat Rasulullah shalallahua’laihiwasalam

Golongan Syiah ini mempercayai bahawa selepas wafat Rasulullah shalallahua’laihiwasalam semua sahabat murtad kecuali Ahlul-Bait dan beberapa orang sahabat terrnasuk Abu Dzar, Miqdad bin Aswad, Salman al-Farisi dan Ammar. Perkara ini disebutkan dalam Kitab Bihar al-Anwar oleh al-Majlisi juz. 27, hal 64-66:

Terjemahannya; 

"Demi sesungguhnya Allah redha akan orang-orang yang betiman ketika mereka
memberikan pengakuan taat setia kepadamu (wahai Muhammad) di bawah
naungan pohon (yang termaklum di Hudaibiah), maka (dengan itu) ternyata apa
yang sedia diketahui-Nya tentang (kebenaran iman dan taat setia) yang ada dalam
hati meraka, Ialu ia menurunkan semangat tenang tenteram kepada mereka dan
membalas mereka dengan kemenangan yang dekat masa datangnya.
(Surah al-Fath ayat 18) 

"Sesungguhnya orang-orang yang membawa berita yang amat dusta itu ialah
segolongan dari kalangan kamu, janganlah kamu menyangka (berita yang dusta) itu buruk bagi kamu, bahkan ia baik bagi kamu. Tiap-tiap seorang di antara mereka
akan beroleh hukuman sepadan dengan kesalahan yang dilakukannya itu, dan
orang yang mengambil bahagian besar dalam menyiarkannya di antara mereka,
akan beroleh seksa yang besar (di dunia dan di akhirat)."(Surah al-Nur ayat 11)

Dan orang-orang yang mengganggu serta menyakiti orang-orang lelaki yang
beriman dan orang-orang perempuan yang beriman dengan perkataan atau
perbuatan yang tidak tepat dengan sesuatu kesalahan yang dilakukannya, maka
sesungguhnya mereka telah memikul kesalahan menuduh secara dusta dan
berbuat dosa yang amat nyata." (Surah al-Ahzab ayat 58)

Sabda Nabi shalallahua’laihiwasalam yang bermaksud: 

Daripada Abu Hurairah ra. katanya; Rasulullah shalallahua’laihiwasalam bersabda: " Jangan kamu mencaci sahabat-sahabatku, demi Allah yang nyawaku berada dalam kekuasaan- Nya, sekiranya seseorang kamu membelanjakan emas sebesar bukit Uhud (maka perbelanjaan itu tidak dapat menyamai) secupak atau setengah cupak yang dibelanjakan oleh para sahabat ". (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Sabda Nabi shalallahua’laihiwasalam lagi yang bermaksud:
"Daripada Jabir katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: Tidak masuk neraka orang- orang yang telah melakukan bai'ah semasa di bawah pokok ." (Riwayat al-Tirmidzi)

Sabda Nabi shalallahua’laihiwasalam lagi yang bermaksud:

"Daripada Ibnu Umar ra. katanya kami memilih memilih para sahabat di zaman Nabi s.a.w., Ialu kami memilih Abu Bakar, kemudian Umar bin al-Khattab, kemudian  Uthman bin Affan ra.."
( Riwayat al-Bukhari)

x. Hanya Ali dan Para Imain sahaja yang Menghafal dan Menghimpun AI-Quran Dengan Sempurna. 

Golongan Syiah menganggap bahawa tidak ada sahabat yang menghimpun,
memahami dan menghafal al-Quran dengan sempurna kecuali Ali sahaja. Perkara
ini dinyatakan dalam Kitab al-Usul Min al-Kafi oleh al-Khulaini, juzu' 1, hal. 228.
Terjemahannya;

Tidak Menghimpunkan al-Quran Kesemuanya kecuali Imam-imam a.s. dan
Sesungguhnya Mereka itu Mengetahui Ilmu al-Quran Kesemuanya.

"Muhammad bin Yahya daripada Ahmad bin Muhammad daripada Ibnu Mahbub
daripada Amru bin Abu al-Miqdam daripada Jabir berkata; " Aku mendengar abu Ja far a.s. berkata, " Tidak ada sesiapa di kalangan manusia yang mendakwa bahawa ia telah menghimpun al-Quran secara sempurna sebagaimana yang diturunkan,
melainkan pendusta dan tidak menghimpun, menghafaz sebagaimana yang
diturunkan oleh Allah kecuali Ali bin Abu Talib dan imam-imam selepasnya a.s."

Muhammad bin al-Husain daripada Muhammad bin al-Hasan daripada Muhamad bin Sinan daripada Ammar bin Marwan daripada al-Munakhkhal daripada Jabir daripada Abu Ja far a.s. Bahawasanya ia berkata, "Seseorang tidak boleh mendakwa bahawa di sisinya ada keseluruhan al-Quran zahir dan batinnya selain dadpada para wasi."
Golongan Syiah juga mendakwa mempunyai mashaf  Fatimah. Perkara ini  dinyatakan dalam kitab al-Usul Min al-Kafi oleh al-Kulaini Juzu' 1 hal. 238 - 240.

Terjemahannya:

Abu Abdullah berkata,  Kami mempunyai mashaf Fatimah dan mereka tidak mengetahui apa dia mashaf Fatimah itu. Abu Basir bertanya, "Apakah dia mashaf Fatimah itu? Abu Abdullah menjawab, " Mashaf Fatimah sama seperti al-Quran kamu ini. Tiga kali ganda besarnya. Demi Allah tidak ada satu huruf pun seperti al-Quran kamu ini." Abu Basir berkata lagi demi Allah sahaja yang mengetahui mengenai perkara ini. Abu Abdullah berkata; "Sesungguhnya Allah itu mengetahui, tetapi tidaklah yang sedemikian itu. (tidak seperti al-Quran Ahli Sunnah Wal Jamaah)

Kemudian Abu Abdullah diam sebentar, kemudian dia berkata, "Sesungguhnya kami mempunyai ilmu yang telah berlaku dan yang akan berlaku sehingga kiamat" Abu Basir bertanya, "Aku jadikan tebusan engkau ini, demi Allah sahaja yang
mengetahui. Abu Abdullah menjawab, "Sesungguhnya Allah sahaja mengetahui,
tetapi tidaklah seperti yang demikian."
Yang dimaksudkan dengan Abu Abdullah ialah Ja'far bin Muhammad al-Sadiq
"Pada hari ini Aku telah sempurnakan bagi kamu agama kamu danaku telah
cukupkan nikmatku kepada kamu, dan Aku telah redhakan Islam itu menjadi agama untuk kamu". (Surah al-Maidah ayat 3)

"Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan al-Quran dan Kamilah yang memelihara  dan menjaganya"
(Surah al-Hijr ayat 9) 

Mashaf yang ada pada hari ini telah dikumpul di zaman para sahabat dan sampai
kepada tabi'in dan atba' tabi'in dengan cara mutawatir. Para sahabat telah ijmak
menerimapakainya dengan sebulat suara. Dalam masa pemerintahan Saidina Ali,
beliau tidak menolak penyusunan al-Quran atau membuat sebarang tokok tambah
dan perubahan yang ada pada zaman sahabat itu. Malah beliau menerima dan
memperakuinya, serta beliau menyuruh Abu Aswad Ad-Duali meletakkan baris dan titik pada huruf al-Quran mashaf Uthmani untuk lebih mudah membacanya.

xi. Menghalalkan Nikah Mut'ah. 

Golongan Syiah menghalalkan nikah Mut'ah. Perkara ini dinyatakan dalam Kitab
Man La Yahduruhu al-Faqih oleh Abu Ja'far Muhammad b. Ali b. al-Husain Babawaih
al- , Juzu' 1 hal. 358:
Terjemahannya:

Adapun mut'ah maka sesungguhnya Rasulullah s.a.w. telah menghalalkannya dan
tidak mengharamkannya sehinggalah baginda wafat.  Abu Ja'far al-Baqir meriwayatkan dalam kitab Man La Yahduruhu al-Faqih Oleh Abu  Ja'far Muhamad bin Ali bin al-Husain, hal: 358

Terjemahannya:

"Bukan dari kami orang yang tidak mempercayai AI-Raj'ah dan tidak menganggap
halal mut'ah kita". 

Mengikut ajaran dan fahaman Syiah, perkahwinan Mut'ah tidak memerlukan saksi,
wali dan perisytiharan. Kenyataan ini disebutkan dalam Kitab al-Nihayah Fi Mujarrad al-Fiqh Wa al-Fatawa oleh Abu Ja'far Muhammad b. al-Hasan b. Ali al-Tusi, hal. 489:
Terjemahannya:
"Adapun saksi dan pengisytiharan nikah kedua-keduanya bukan dapipada syarat-
syarat mut'ah dalam apa keadaan sekalipun. Kecuali jika seseorang itu dituduh
berzina, maka disunatkan pada ketika itu ia mengadakan dua orang saksi ketika
akad."

ULASAN 

Nikah Mut'ah telah diharamkan oleh Nabi Muhammad shalallahua’laihiwasalam buat selama-lamanya
sehingga hari kiamat menerusi hadith-hadith sahih sebelum baginda wafat dan
salah seorang perawi hadith tersebut ialah Saidina Ali sendiri. Antara hadith-hadith
tersebut ialah:

Daripada Ali bin Abu Talib katanya: "Bahawa Rasulullah shalallahua’laihiwasalam melarang nikah mut'ah pada hari peperangan Khaibar dan melarang juga memakan daging kaldai jinak". (Riwayat Ibn Majah dan al-Nasai) 

Daripada al-Rabi' bin Sabrah daripada bapanya katanya, kami keluar bersama-sama Nabi shalallahua’laihiwasalam semasa haji Wida' di mana Baginda bersabda: "Wahai manusia sesungguhnya aku telah mengizinkan kamu melakukan mut'ah (tetapi) ketahuilah, sesungguhnya Allah Subhanahuwata’ala telah mengharamkannya sehinggalah hari kiamat, sesiapa yang masih ada perempuan mut'ah di sisinya, maka hendaklah ia melepaskan kehendaknya dan janganlah kamu mengambil sesuatu yang kamu telah memberikannya. (Riwayat Ibnu Majah) 

Daripada Ibnu Umar katanya, ketika Saidina Umar dilantik sebagai khalifah, beliau
telah berkhutbah kepada orang ramai dengan katanya, "Sesungguhnya Rasulullah
shalallahua’laihiwasalam telah mengizinkan kami bermut'ah sebanyak 3 kali kemudian baginda telah mengharamkannya. Demi Allah, tidak aku mengetahui seseorang yang melakukan nikah mut'ah sedangkan ia muhsan (telah berkahwin) melainkan aku merejamkannya dengan batu, kecuali ia dapat membawa kepadaku empat orang saksi yang menyaksikan bahawa Rasulullah s.a.w. telah menghalalkannya setelah baginda sendiri telah mengharamkannya." (Riwayat Ibnu Majah) 

"Daripada Rabi' bin Sabran daripada bapanya bahawasanya Nabi shalallahua’laihiwasalam telah  mengharamkan nikah mut'ah." (Riwayat Abu Daud)


xii. Menambah Syahadah.

Golongan Syiah menambah nama Saidina Ali dalam syahadah selepas nama Nabi
Muhammad s.a.w. Perkara ini dinyatakan di dalam Kitab al-Usul Min al-Kafi oleh al-  Kulaini, Juzu' 1, hal. 441:

Terjemahannya
daripada datuk mereka iaitu hadith yang diriwayatkan oleh Abu Jafar al-Sadiq
daripada bapanya al-Baqir daripada bapanya Zainal Abidin daripada al-Husain al-
Sibti daripada bapanya Ali Amirul Mukminin daripada Rasulullah shalallahua’laihiwasalam (Allah meredai mereka semua).
Syiah juga tidak menerima hadith-hadith Yang diriwayatkan oleh para sahabat
terrnasuklah khalifah al-Rasyidin (kecuali Saidina Ali) dan para sahabat agung yang lain seperti Abu Hurairah, Samurah bin Jundub, Marwan bin al-Hakam, Imran bin Hathan al-Khariji dan Amru bin al-As. Apa yang mereka terima ialah hadith-hadith yang diriwayatkan oleh Saidina Ali dan Ahli Bait. Perkara ini dinyatakan dalam Kitab Aslu al-Syiah Wa-Usuluha oleh Muhammad Husain Ali Khasif al-Ghita', hal. 149:

Terjemahannya: 

Adapun hadith yang diriwayatkan umpamanya oleh Abu Hurairah, Samurah Ibnu
Jundub, Marwan bin al-Hakam dan Umran bin Hattan al-Khariji dan Amru bin al-As dan orang-orang yang seperti mereka, mereka ini tidak diktiraf walaupun sekadar seekor nyamuk dan perkara ini sudah diketahui ramai tanpa perlu disebut-sebut.Majoriti Ulama Sunnah telah mengecam mereka dan menunjukkan kesalahan- kesalahan mereka yang buruk ini.

ULASAN 

Syiah meyakini para sahabat telah murtad, dengan demikian kedudukan mereka
sebagai perawi hadith adalah tidak adil. Perkara ini bertentangan dengan al-Quran
dan Hadith-hadith sohih kerana al-Quran sendiri telah menyebut para sahabat
adalah adil dan diberi pujian yang tinggi. Oleh yang demikian segala periwayatan
yang dibawa oleh mereka hendaklah diterimapakai dan dihayati oleh seluruh umat
Islam sepanjang zaman.

3.2.2 PENYELEWENGAN DARI SUDUT SYARIAT

i. Menolak ljmak Ulama 

Golongan Syiah tidak menerimapakai ijmak ulama, buktinya mereka menolak
perlantikan khalifah Abu Bakar, Umar dan Uthman, malah mereka berpegang
kepada pendapat-pendapat Imam mereka, kerana ijmak pada mereka ada
kesalahan, sedangkan pendapat Imam adalah maksum. Perkara ini dinyatakan di dalam kitab Mukhtasar al-Tuhfah al-lthna Asyariyyah oleh Shah Abdul Aziz al-lmam  Waliyullah Ahmad Abdul Rahim al-Dahlawi, hal 5 1. 

Terjemahannya: 

Adapun ijmak ia juga adalah batil, kerana ia merupakan hujah yang tidak ada
asalnya. Bahkan ini disebabkan kata-kata imam maksum terkandung di dalamnya.
Perkara ini adalah berdasarkan kata-kata imam maksum dan bukannya ke atas
ijmak itu sendiri.
Kemaksuman imam dan perlantikan mereka adalah sabit samada dengan
perkhabaran imam itu senditi atau perkhabaran imam maksum yang lain.
Sesungguhnya perkara yang ini telah jelas dan begitulah ijmak generasi Islam yang
pertama dan kedua iaitu sebelum berlakunya perselisihan di kalangan umat, juga
tidak diambil kira, kerana mereka telah berijmak di atas perlantikan Abu Bakar
sebagai Khalifah, haram kahwin mut'ah, menyelewengkan al-Quran, menegah nabi
daripada menerima pesaka, merampas tebusan daripada perawan dan selepas
berlaku perselisihan di kalangan umat dan perpecahan di kalangan mereka,
bagaimana ijmak boleh berlaku lebih-lebih lagi dalam masalah khilafiah yang perlu kepada hujah yang pasti.

ULASAN 

Golongan Syiah tidak menerima pakai ljmak Ulama, buktinya mereka tidak
menerima kesohihan perlantikan Saidina Abu Bakar, Umar dan Uthman, sedangkan para sahabat termasuk Saidina Ali sendiri mempersetujuinya.
Begitu juga telah ljmak Ulama tidak berlaku penyelewengan terhadap al-Quran. Mereka menolak ljmak kerana Imam-imam mereka maksum. Dalam akidah Ahli Sunnah Wal Jamaah, ljmak Ulama dan Qias adalah termasuk di dalam sumber perundangan Islam selepas al-Quran dan hadith nabi shalallahua’laihiwasalam. Kedua-dua sumber tersebut boleh dijadikan sebagai dalil untuk berhujah bagi mensabitkan sesuatu hukum syarak. Ini berdasarkan firman Allah yang bermaksud: 

"Wahai orang-orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kamu
kepada Rasulullah dan kepada Ulil Amri (orang-orang yang berkuasa) dari kalangan  kamu. Kemudian jika kamu berbantah-bantah (berselisihan) dalam sesuatu perkara, maka hendaklah kamu mengembalikannya kepada (kitab) Allah (al-Quran) dan (Sunnah) Rasulnya, jika kamu benar beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu) dan lebih elok pula kesudahannya" (Surah AI-Nisa'ayat 59)

Sabda nabi shalallahua’laihiwasalam yang bermaksud:

" Sesungguhnya Allah Subhanahuwata’ala tidak menyetujui Umatku atau umat Nabi Muhammad bersepakat di atas kesesatan" (Riwayat al-Tirmidzi)

Menolak sesuatu yang telah diijmakkan oleh sahabat, sedangkan Saidina Ali sendiri telah mengakuinya, ini bererti menolak kewibawaan dan kesiqahan Saidina Ali  sendiri sebagai imam mereka yang didakwa sebagai maksum.  Abdullah bin Mas'ud berkata:  .... Sesuatu yang baik yang disepakati oleh orang-orang Islam, maka ianya di sisi  Allah adalah baik dan begitulah sebaliknya.

ii. Menolak Qias 

Golongan Syiah juga menolak Qias, kerana beramal dengan qias akan merosakkan
agama. Perkara ini dinyatakan di dalam kitab Aslu al-Syiah Wa Usuluha oleh
Muhammad bin Al-Husain Ali Kasyif al-Ghita', hal. 149:

Terjemahannya: 

"DaripadaAbu Hurairah ra. katanya: Telah menasihati daku oleh kekasihku shalallahua’laihiwasalam dengan berpuasa tiga hari bagi setiap bulan, sembahyang dua rakaat Duha dan aku mengerjakan sembahyang witir sebelum aku tidur". (Riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud dan al-Tirmidzi) 

"Daripada Abu Zar r.a. daripada Nabi shalallahua’laihiwasalamsabdanya: Setiap pagi setiap anggota kamu bersedekah, setiap tasbih adalah sedekah, setiap tahmid adalah sedekah, setiap tahlil adalah sedekah, setiap takbir adalah sedekah, menyuruh dengan
kebaikan adalah sedekah dan menegah daripada kemungkaran adalah sedekah dan
memadailah dengan yang sedemikian itu dengan menditikan sembahyang Duha
dua rakaat". (Riwayat Muslim) 

vii. Islam Bukanlah Syarat Wajibnya Haji 

Golongan Syiah mendakwa Islam bukanlah syarat wajibnya Haji. Perkara ini
dinyatakan dalam buku Minhaj Kebenaran Dan Pendedahannya ( Fiqh Lima Mazhab Di antara Nas dan Ijtihad) oleh al-Hasan bin Yusuf al-Mutahhar al-Hulliyy,
terjemahan Prof. Madya Dr. Lutpi.Ibrahim hal. 55: Ja:fari: Islam bukanlah syarat wajibnya haji.

ULASAN

Perkara ini amat bertentangan dengan al-Quran dan hadith. Telah jelas diterangkan di dalam al-Quran surah al-Baqarah ayat 196 yang bermaksud:
 
 "Dan sempurnakanlah ibadat Haji dan Umrah kerana Allah'," 

Ayat ini dengan jelas menyatakan perintah Allah kepada orang-orang yang beragama Islam sahaja dan tidak ditujukan orang-orang yang bukan Islam. Sementara hadith Nabi shalallahua’laihiwasalam yang bermaksud: 

"Wahai manusia, ambillah (daripadaku) cara-cara mengerjakan haji kamu, maka
sesungguhnya Aku tidak mengetahui kerana berkemungkinan aku tidak dapat lagi
mengerjakan haji lagi selepas tahun ini." (Riwayat al-Nasai)

Hadith ini ditujukan kepada para sahabat Nabi yang beragama Islam sahaja.
Sementara hadith yang diriwayatkan oleh Muslim daripada Ibnu Umar ra. katanya
Rasulullah shalallahua’laihiwasalam bersabda yang bermaksud,
"Islam itu dibina di atas lima perkara iaitu, mengucap dua kalimah syahadah
bahawa sesungguhnya tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Allah dan
bahawa sesungguhnya Nabi Muhammad ialah Pesuruh Allah, mendirikan
sembahyang, memberi zakat, berpuasa pada bulan Ramadhan dan mengerjakan
haji ke Baitullah."

Jelas hadith di atas menerangkan kepada kita bahawa antara ciri-ciri seorang Islam
itu ialah mengerjakan haji, sedangkan mengerjakan ibadat haji bukanlah menjadi
amalan orang-orang bukan Islam. Sementara ibadat haji yang dilakukan oleh orang- orang musyrik di zaman Jahilliyyah dahulu adalah dengan cara bertela ' niang. Apakah cara mengerjakan haji seperti itu sesuai diamalkan di zaman sekarang ini dan berhujah mengatakan Islam bukan syarat wajib haji, sedangkan perbuatan seumpama itu tidak diterima Allah dan tidak boleh diterima pakai di zaman ini. Sudah jelas apabila datangnya agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad
shalallahua’laihiwasalam., dengan sendirinya amalan-amalan di zaman Jahiliah itu telah ditolak oleh Islam.

viii). Wajib Menyapu Kedua Dua Kaki Dan Tidak Memadai Basuh Pada Kedua-
Keduanya. 

Golongan Syiah mendakwa wajib menyapu kedua-kedua kaki dan tidak memadai
basuh pada kedua-duanya. Perkara ini dinyatakan di dalam buku Minhaj Kebenaran Dan Pendedahannya ( Fiqh Lima Mazhab Di antara Nas dan Ijtihad) oleh al-Hasan bin Yusuf al-Mutahhar al-Hulliyy, terjemahan Prof. Madya Dr. Lutpi Ibrahim hal. 13 -14: Ja'fari: Wajib menyapu kedua kedua kaki dan tidak memadai basuh pada kedua duanya. Ini juga adalah pendapat sebahagian para sahabat, tabiin seperti Ibn Abbas, Iktimah, Anas, Abu al-Aliyah dan al-Syabi.

ULASAN 

Pendapat ini adalah bertentangan dengan prinsip Ahli Sunnah Wal Jamaah dan para Qurra' dan Ahli-ahli Tafsir yang muktabar. Jelas dinyatakan di dalarn hadith Nabi bahawa anggota wuduk yang wajib dibasuh termasuklah kaki. Sebagaimana sabda Baginda yang bemaksud,
"Dari Humran, bahawa Uthman bin Affan r.a. (minta dibawakan kepadanya) air
untuk mengambil wuduk, Ialu ia berwuduk iaitu (mula-mula) ia membasuh kedua
tapak tangannya tiga kali, kemudian ia berkumur-kumur dan menyedut air
kehidung serta meng-hembuskannya, kemudian ia membasuh mukanya tiga kali,
kemudian ia membasuh tangan kanannya meliputi siku tiga kali, kemudian tangan
kirinya seperti itujuga, kemudian ia menyapu sedikit dari kepalanya, kemudian ia
membasuh kaki kanannya meliputi buku lali tiga kali, kemudian kaki kirinya seperti itu juga. Setelah itu ia (Saidina Uthman) berkata; " Aku melihat Rasuluilah s.a.w. berwuduk, sepertimana wuduk ku itu ." (Riwayat Bukhari dan Muslim) 

PENUTUP

Rantau Asia Tenggara, adalah rantau yang hening dengan  pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah. Sebarang usaha untuk memasukkan fahaman  selain dari Ahli Sunnah Wal Jamaah terutama Syiah di kalangan penduduk rantau ini  pasti akan menggugat keharmonian masyarakat.
Negara-negara yang mempunyai penganut Syiah, telah menimbulkan
ketidakstabilan rakyat dan pentadbiran di negara tersebut. Penganut Syiah akan
selama-lamanya cuba mengembang dan mempengaruhi pegangan mereka ke atas
pengikut Ahli Sunnah Wal Jamaah. Mereka tidak mahu tunduk kepada pemerintahan dan pentadbiran Ahli Sunnah Wal Jamaah.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Islam yang
bersidang pada 3 Mei 1996 telah membuat keputusan iaitu: Menetapkan bahawa umat Islam di Malaysia hendaklah hanya mengikut ajaran
Islam yang berasaskan pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah dari segi Aqidah, Syariah dan Akhlak.
Memperakukan bahawa ajaran Islam yang lain daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah bercanggah dengan Hukum Syarak dan Undang-undang Islam; dan dengan demikian penyebaran apa-apa aj aran yang lain daripada pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah adalah dilarang. 

 
Fatwa-Fatwa Para Ulama Penghancur Keyakinan Syi’ah Rafidhah

Fatwa No 1 

Dinukil secara ringkas dari Kitab Al-Intishaar Lish Shuhbi Wal Aal Min Iftiraa’at As Samaawiy Adl Dhaal (Hal 112 – 138 dst) Oleh DR Ibrahim Bin Amir Ar-Ruhaily. Yang beliau tulis secara khusus untuk membantah seorang Rafdidhiy Khabits yang bernama As Samaawiy dalam kitabnya Tsumma Ihtadaytu yang ertinya : Kemudian Aku Memperoleh Hidayah (Petunjuk), yakni dia mendapat petunjuk dari syaitan untuk masuk kedalam agama Syi’ah.
Diantara Fatwa para ulama Islam yang memperingatkan akan bahaya dari Syi’ah ini sungguh teramat sangat banyak sekali, diantaranya adalah dari para Ulama yang oleh Syi’ah sendiri di anggap sebagai tokoh. Ini membuktikan bahwa dakwaan mereka hanya sebuah kedustaan, dan sesungguhnya para Ulama / tokoh yang mereka tokohkan itu sendiri, berlepas diri dari ajaran dan keyakinan mereka. Marilah kita simak fatwa para Ulama yang diberikan petunjuk itu satu persatu :

1. ALi Bin Abi Thalib – semoga Allah meridhainya – :

Telah mutawatir perkataan beliau diatas mimbar kuffah :
“Sebaik-baik umat ini sesudah Nabinya ialah Abu Bakar kemudian Umar – semoga Alloh meridhoi mereka “ (Shohih Riwayat Imam Ahmad Bin Hambal di Musnad-nya 1/106, dll)

Dan beliaupun telah berkata :
“Tidak seorang pun yang melebihkan aku dari 2 orang Syaikh (abu bakar & umar) melainkan aku akan dera dia dengan (hukuman) dera sebagai pembohong “(Riwayat Abdullah bin Ahmad di kitabnya As-sunnah 2/562)

Adakah perkataan Sahabat Ali diatas sama dengan perkataan buruk para Syi’ah??

2. Hasan Bin Ali Bin Abi Thalib :
 
Telah berkata Amr Bin Al Asham : Aku pernah bertanya kepada Hasan : Sesungguhnya Syi’ah mengatakan bahwa Ali akan dibangkitkan sebelum hari kiamat?”
Jawab Hasan :
Demi Allah, mereka telah berdusta! Mereka ini bukanlah Syi’ah (maksudnya pengikut Ali yang berada diatas Al-Qur’an dan sunnah), kalau sekiranya kami mengetahui bahwa beliau akan dibangkitkan sebelum kiamat) niscaya tidak akan kami nikahkan isteri-isteri beliau (dengan orang lain) dan kami tidak akan membagi harta beliau (sebagai warisan)
[Riwayat Imam Ahmad Bin Hambal di musnadnya 1/148]

3. Husain Bin Ali Bin Abi Thalib

Adapun Husain bin Ali telah ditipu dan di hianati oleh kaum syi’ah dan mereka membiarkannya seorang diri melawan musuh-musuhnya sampai beliau wafat. Ini merupakan salah satu penghianatan Syi’ah terbesar yang mengakibatkan terbunuhnya cucu Nabi yaitu Husain di Karbala. Anehnya kaum syi’ah yang telah menipu dan menghianati dan menjadi penyebab kematiannya malah melakukan ratapan jahiliyyahnya yang sangat panjang selama ratusan tahun, mereka malah membuat selamatan bid’ah pada hari Asyura (10 Muharram) setiap tahunnya.
Oleh kerana itu Husain Bin Ali telah mendoakan kebinasaan mereka :
Yaa Allah, sesungguhnya penduduk Irak telah menghianati dan menipuku, dan mereka pun telah melakukan hal yang sama terhadap saudaraku (Hasan), apa yang mereka telah perbuat. Yaa Allah, cerai beraikanlah urusan mereka dan hitunglah jumlah mereka (satu persatu). [Dibawakan oleh Imam Adz-Dzahabi di kitabnya Siyar A'laamin Nubalaa' 3/302]

4. Muhammad Bin Ali bin Husain Bin Ali Bin Abi Thalib yang bergelar Al-Baaqir

Beliau berkata :
telah ijma anak cucu Fatimah untuk mengatakan tentang Abu Bakar dan Umar dengan sebaik-baiknya perkataan.
[Adz-Dzahabi di Siyar A'laamin Nubalaa' 4/406]
Beliaupun pernah berkata :
Sesungguhnya kaum (Syi’ah) di Irak mengatakan bahwa mereka mencintai kami (ahli Bait) padahal mereka mencaci maki Abu Bakar dan Umar, dan mereka mengatakan (dengan kebohongan) bahwa aku yang telah memerintahkan mereka seperti itu. Maka kabarkanlah kepada mereka, sesungguhnya aku berlepas diri kepada Allah Ta’ala dari mereka, dan Allah pun berlepas diri dari mereka. Demi Allah yang jiwa Muhammad ada di tangan-Nya. Kalau sekiranya aku mempunyai kekuasaan, niscaya aku akan mendekatkan diri kepada Allah dengan darah-darah mereka (maksudnya membunuh mereka) Tidak akan sampai syafaat Muhammad jika aku tidak memohonkan ampun untuk keduanya (yakni Abu Bakar dan Umar) Sesungguhnya musuh-musuh Allah itu ialah mereka yang lalai dari keduanya (dari ABu Bakar & Umar).”

[Diriwayatkan oleh Baihaqi di kitabnya Al-I'tiqaad hal 361]

5. Zaid bin ALi bin Husain bin Ali Bin Abi Thalib (Beliau lah yang telah memberikan nama Rafidhah kepada para Syi’ah)

Beliau berkata :
Abu Bakar adalah Imamnya orang-orang yang bersyukur – kemudian beliau membaca ayat : Allah akan memberikan balasan (kebaikan) kepada orang – orang yang bersyukur (Al-Imran : 144) Kemudian beliau berkata :
Berlepas diri dari Abu Bakar pada hakikatnya berlepas diri pula dari Ali.”

[Diriwayatkan oleh Imam Al-Lalikaa-i di kitabnya Syarah Ushul I’tiqad Ahlus Sunnah )

TERJEMAHAN dari Fatwa Syaikh Ibn Jibrin:

SOALAN : Apakah hukum memberikan zakat Ahli Sunnah kepada golongan fakir al-Rafidah (Syiah) dan adakah terlepas tanggungan orang yang diwakilkan supaya membahagi-bahagi zakat jika dia memberinya kepada orang Rafidah yang fakir?

JAWAPAN : Para Ulama telah menyatakan dalam karangan mereka dalam bab ahli (yang berhak menerima) zakat bahawa zakat tidak diberi kepada kafir dan kepada Ahli Bidaah. Maka Rafidah adalah kafir tanpa ragu-ragu lagi dengan berdalilkan empat perkara :

Pertama : Celaan mereka terhadap al-Qur’an dan dakwaan mereka bahawa sebanyak 2/3 daripadanya telah dibuang sebagaimana yang termaktub dalam kitab mereka yang dikarang oleh al-Nuri dan dinamakan ‘Faslul Khitab fi Isbat Tahrif Kitab Rabbil Arbab’ (Kata Muktamad dalam Menetapkan Bahawa Berlaku Perubahan dalam Kitab Tuhan sekalian Pemilik) dan dalam Kitab al-Kafi[2] serta selainnya daripada kitab mereka. Barangsiapa yang mencela al-Qur’an maka dia kafir mendustakan ayat Allah Taala : وإنا له لحافظون (dan sesungguhnya Kami baginya (al-Qur’an) adalah penjaganya) – Surah al-Hijr ayat 9.

Kedua : Celaan mereka terhadap Sunnah dan hadis-hadis Sahihain (al-Bukhari & Muslim), maka mereka tidak beramal dengannya kerana hadis-hadis itu daripada riwayat para Sahabat yang merupakan golongan kafir pada pandangan mereka di mana mereka percaya bahawa para sahabat menjadi kafir setelah kewafatan Nabi s.a.w kecuali Ali r.a dan keturunannya, Salman r.a, Ammar r.a dan sebilangan kecil daripada mereka. Adapun tiga khalifah (Abu Bakar r.a, Umar r.a, dan Usman r.a) dan majoriti Sahabat yang membaiat mereka (tiga khalifah ini) telah murtad menjadi kafir maka tidak diterima hadis-hadis (riwayat) mereka sebagaimana yang dinyatakan dalam Kitab al-Kafi dan selainnya daripada kitab-kitab mereka (Rafidah).

Ketiga : Tindakan mereka mengkafirkan Ahli Sunnah, maka mereka tidak bersolat (berimam) di belakang Sunni dan sesiapa yang solat di belakang (berimam) sunni maka dia mengulang solatnya bahkan mereka beriktikad setiap seorang daripada kita adalah najis maka setiap kita mereka bersalam dengan kita mereka membasuh tangan selepas itu dan sesiapa yang mengkafirkan kaum muslimin maka dia lebih utama dikufurkan. Oleh itu, kita mengkafirkan mereka sebagaimana mereka mengkafirkan kita bahkan lebih utama lagi (kita mengkafirkan mereka).

Keempat : Syirik mereka yang nyata dalam berlebih-lebihan terhadap Ali r.a dan zuriatnya serta mereka menyeru (memohon hajat) kepada mereka bersama Allah (syirik dalam doa) dan perkara ini jelas dalam kitab-kitab mereka. Demikian juga mereka mensifatkan mereka (yakni Imam-imam Syiah) dengan sifat-sifat yang hanya layak untuk Allah s.w.t dan kami telah mendengarnya dalam kaset-kaset mereka. Kmeudian, mereka (Rafidah) juga tidak menyertai masyarakat Ahli Sunnah dan tidak memberi sedekah kepada fakir Ahli Sunnah. Jika mereka lakukannya pun disertai dengan kebencian yang terpendam dan secara Taqiah[3] sahaja.

Oleh itu, sesiapa yang membayar zakat kepada mereka hendaklah dia menggantikannya kerana dia telah memberi kepada orang yang membantu kekufuran dan memerangi sunnah.

Sesiapa yang diwakilkan membahagi zakat, haram atasnya memberi kepada Rafidi(Syiah) dan jika dia melakukannya juga tidak lepas tanggungjawabnya dan hendaklah dia membayar ganti atasnya kerana dia tidak menunaikan amanah kepada yang berhak. Sesiapa yang syak dalam masalah ini (kufurnya Syiah Rafidah) maka bacalah buku-buku yang menolak mereka seperti kitab al-Qafari[4] yang membidas mazhab mereka dan kitab Khutut al-Aridah karangan al-Khtaib[5] dan kitab-kitab Ihsan Ilahi Zahir[6] serta kitab-kitab lainnya dan Allah jualah yang memberi Taufiq.


[SUMBER : FATAWA SYEIKH IBN JIBRIN, 18/45, CET. MAKTABAH SHAMILAH].
SENARAI RUJUKAN 

1. Abu Ja'afar bin Ya'kub bin Ishak al-Kulaini al-Razi, al-Usul Min al-Kafi, Jilid 1,
Cetakan ke 3, th.1388H Dar al-Kutub al-Islamiyyah,Tehran, Baz Sultani.
2. Muhammad bin Muhammad bin Nu'man al-'Askibri al-Baghdadi al-Mulaqqab Bi al- Syeikh al-Mufid, al-lrsyad, Penerbit Muassasah al-A'lami Lil Matbu'at, Beirut, Lubnan, t.t.
3. Ad-Duktur Musa al-Musawi, al-Syiah Wa al-Tashih al-Sira' Baina al-Syiah Wa al-
Tasyayyu', th. 1978.
46
4. Muhammad al-Husain Ali Kasyif al-Ghita', Aslu al-Syiah Wa Usuluha, Penerbit al-
Syed Murtadza ar-Radhwi al-Kasymiri, Matba'ah al-Arabiyyah, Qahirah, t.t.
5 . Shah Abdul Aziz al-lmam Waliyyullah Ahmad Abdul Rahim al-Dahlawi, Mukhtasar
al-Tuhfah al-lthna Asyariyyah, cetakan dan penerbit: al-Riasah al-'Aammah Lil Idarat
Wal-Buhuth al-Ilmiah Wal Ifta'Wad Dakwah Wal Irsyad, Riyadh, al-Mamlakah al-
Arabiah al-Saudiah, t.t.
6. Abi Ja'far Muhammad bin Ali bin al-Husain bin Babawaih AI-Qummi, Kitab Man La
Yahduruhu al-Faqih, juzu' I,
Terbitan: Jamaah al-Mundarrisin fl al-Hauzah al-llmiah Fi Qum al-Muqaddasah, t.t.
7. Abi Ja'far Muhammad bin al-Hasan al-Tusi, Tahzib al-Ahkam, Juzu' 1, th. 1390,
Penerbit: Dar al-Khutub al-Islamiah, Tehran.
8. Muhammad Jawad Mughniah, al-Syiah Fi al-Mizan.t.t.
9. AI-Syeikh Muhammad Redha al-Muzaffar, Aqaid al-Imamiah, cetakan ke8, th.
1973, al-Matbaah al-'Aalamiyyah Qahirah.
10. Abi Ja'far Muhammad bin al-Hasan bin Ali al-Tusi, al-Nihayah Fi Mujarrad al-Fiqh
Wa al-Fatawa, terbitan Intisyarat Quds Muhammadi Qum, t.t.
11. Prof. Madya Dr. Lutpi Ibrahim, Minhaj Kebenaran dan Pendedahannya (Fiqh Lima
Mazhab di antara Nas dan Ijtihad). Cetakan 1, th, 1993, Penerbit al-Wahdah
Publications.
12. AI-Syed Manzur Husain, Tuhfah al'-'Awam Maqbul, Lahore.t.t.
13. AI-lmam al-Fakhr al-Razi, al- Tafsir al-Kabir, juzu 10, cetakan ke 11 Dar al-Kutub
al-Ilmiah, Tehran.
47
14. Alauddin Ali bin Muhamad bin Ibrahim al-Baghdadi, al-Syahir bi al-Khazin, Tafsir al-Khazin, al-Musamma Lubab al-Ta'wil Fi Maami al-Tanzil, Wa Bihamisyihi Tafsir al- Baghawi al-Malruf Bi Maalim al-Tanzil Juzu 1, Dar al-Fikr, Beirut Lubnan.
15. Dr. Abdul Karim Zaidan, al-Wajiz fil usul al-Fiqh, cetakan ke-6, Dar al-Arabiah,
Baghdad th. 1977.
16. Thiqah al-Islam Kulaini, Usul Kafi, Iktikadi, Ijtimai, Akhlaki Wa Ilmi, Juzu 4,
Tehran, Khayaban Sa'di Janubi t.t.

No comments:

Post a Comment